Codering van planten, belangrijk nieuws voor de tuincentrum branche!

Wie ons een beetje heeft gevolgd op LinkedIn weet dat wij hard gewerkt hebben aan ViridiCode, onze gepatenteerde uitvinding voor de codering van planten. Deze blijkt nog meer voordelen op te leveren als we zelf aanvankelijk voor ogen hadden!

  • Zo hebben we kans gezien om eigen inkoop van planten ook te voorzien van ViridiCode etiketten. Hierdoor wordt de statistiek van verkoop van eigen planten ook op VBN codes geboekt, in plaats van op tientallen varianten van artikelen van dezelfde plant.
No alt text provided for this image
  • Ook hebben we kans gezien om de Excel sheets van kwekers en handelaren in te lezen als artikel ontvangst. Hierbij worden de plant regels automatisch gekoppeld aan de VBN artikelen en dus ook hier niet meer aan tientallen varianten van artikelen van dezelfde plant. Dus niet meer uren lang zoeken naar welke plant bij een ontvangst regel hoort, maar direct inlezen en eventueel printen!
  • Bij het importeren van een Excel pakbon met inkoopprijzen kunnen nu verkoopprijzen van die partij automatisch gecalculeerd worden. Deze worden bovendien psychologisch afgerond.
  • Bij dezelfde Excel import in de artikel ontvangst kunnen nu ook Ean13 barcodes van reeds gebarcodeerde planten worden ingelezen. Deze worden door RetailVista dan beschouwd als partij barcodes. Hierdoor hoeft de Ean13 barcode niet meer als artikel bekend te zijn (hierdoor wordt het artikel bestand niet langer vervuild) en wordt de verkoop op het VBN artikel vastgelegd, met een correcte in- en verkoopprijs.
  • Bij het aanmaken van artikel ontvangst regels kan via scenario's worden ingesteld hoe de verkoopprijs van de partij moet worden berekend. Dat kan op basis van de voorlaatste verkoopprijs van de plant (voor welke prijs werd die de vorige keer geleverd), een gecalculeerde verkoopprijs, een pakbon advies verkoopprijs of een vaste artikel prijs. Daarbij is de volgorde van prijsberekening instelbaar aan de hand van zelf aan te maken scenario's.
  • De verkoop van planten wordt niet alleen van de algemene artikel voorraad afgeboekt, maar in het bijzonder ook van de partij voorraad. Zo is van een partij dus altijd bekend hoeveel stuks er van die specifieke partij nog aanwezig zijn. Door deze aanpassing kan er eindelijk adequaat voorraad op planten gehouden worden, iets wat tot voorheen eigenlijk in geen enkel software pakket goed mogelijk was.
  • Doordat de voorraad per partij nu bekend is, worden aangesloten leveranciers via EDI 's nachts met een verkoop bericht geinformeerd over de verkochte planten en de resterende partij voorraad. Dit geeft leveranciers de mogelijkheid om automatisch herbevoorraading uit te voeren (replenishment).
  • Doordat planten verkocht worden als VBN artikel, ontstaat er niet alleen bij het tuincentrum maar ook op een hoger niveau (bijvoorbeeld in toepassingen zoals Qliksense BI) informatie over welke planten er verkocht worden, tegen welke marge, wat het derving percentage per plant is, wat de rest voorraad is etc etc etc. Met deze informatie kan een betere aansturing van de inkoop plaatsvinden.
No alt text provided for this image
  • Door de verkochte VBN artikelen te combineren met klantenkaarten is bekend welke klanten welke planten gekocht hebben en kan daar veel meer gerichte marketing op plaatsvinden, zoals verzorging informatie. Klanten zouden ook een plant QR barcode kunnen scannen om daarmee terug te keren op de website van een tuincentrum voor verdere informatie over de gekochte planten.
  • Zogenaamde veiling 'EKT' berichten kunnen samengevoegd worden tot een enkel EDI pakbon bericht, waarna deze in één keer opgeboekt kunnen worden. Van deze veiling aankopen worden dan met één druk op de knop ViridiCode barcode etiketten geprint, zodat de partij daarna verkocht kan worden, met alle voordelen van de ViridiCode.
No alt text provided for this image
  • Het artikel bestand met VBN codes vanuit stichting Floricode wordt elke nacht automatisch bijgewerkt, daar hoeft u als RetailVista gebruiker niets voor te doen! Het is verder technisch mogelijk om daar ook foto's bij te ontvangen, we overwegen nog om die service ook aan te gaan bieden.

En zo zijn er nog wel een aantal aanpassingen waar we momenteel de laatste hand aan leggen maar wat voor nu nog even een verassing is!

No alt text provided for this image

Zelf zijn we bijzonder enthousiast over deze nieuwe ontwikkelingen, omdat we weten dat het voor tuincentra een enorme efficiency slag gaat opleveren en eindelijk resulteert in lang verwachte bruikbare statistische informatie. Ook vanuit de branche krijgen we heel positieve signalen over het ViridiCode initiatief. We kunnen ons voorstellen dat u niet kunt wachten om zelf aan de slag te gaan met al deze nieuwe functionaliteit. Maar we vragen u nog even geduld te hebben. Samen met Plant Collect en een aantal tuincentra doen wij een pilot rond deze codering van planten. Die pilot verloopt inmiddels goed en zoals het nu lijkt kunnen we na de zomervakantie van 2019 op verzoek allerlei tuincentra gaan aansluiten.

Na de zomervakantie gaan wij een aantal bijeenkomsten organiseren, zodat we kunnen demonstreren hoe bovenstaande uitbreidingen in de praktijk werken. Bij voorkeur doen we dat op locatie bij een aantal tuincentra door het land heen, maar of dat logistiek haalbaar is gaan we nog uitzoeken. Meer informatie en data volgen in de loop van komende weken.

Heeft u voor die tijd vragen, stuurt u mij dan een email?

No alt text provided for this image

Mark Vroom, technisch directeur NedFox B.V.

mark@nedfox.nl

Comments are closed.

USAEnglish