Verhoog uw omzet met goede klantsegmentatie en effectieve communicatie via het RFM model

crm-retail

Niet elke klant van u is hetzelfde. De een komt vaker, de ander minder vaak, maar besteedt meer. En zo zijn er veel verschillende soorten klanten. Als ondernemer wil je je klanten op een persoonlijke manier benaderen. Maar hoe doe je dat als het moeilijk is om te bepalen wie je beste klanten zijn en welke minder loyaal zijn?

Door gebruik te maken van het RFM model kun je automatisch klantgroepen aanmaken en deze op een gepersonaliseerde manier benaderen, waardoor conversies en omzet toenemen.

Het RFM model zorgt voor een betere, effectievere communicatie met uw klanten. Dit bewezen effectieve model richt zich op uw klanten door middel van segmentering op basis van de volgende kenmerken:

R -Recentheid-
Wanneer was de laatste keer dat uw klant op bezoek was

F -Frequentie-
Hoe vaak komt uw klant naar de winkel

M -Monetair-
Hoeveel geld geeft uw klant uit

Met de RetailVista RFM module kunt u segmenteren en vervolgens gerichte promoties opzetten en verzenden naar de verschillende klantsegmenten. Dit kan via de Personal Marketing service van Garden Connect, MailChimp of een ander mail-programma die u gebruikt.

Zo kunt u dit gebruiken om uw loyale klanten te belonen of om lager scorende klanten aan te moedigen voor een nieuw bezoek.

Klanten worden gegroepeerd op basis van door u bepaalde criteria en naamgeving van de segmentatiegroepen. Onderstaand een voorbeeld met 10 groepen:

Hoe werkt de segmentering in het RFM model?
Het RFM model verdeelt klanten in een aantal segmenten. U bepaalt zelf het aantal segmenten.

Na het instellen van de parameters worden uw klanten, op basis van “dynamische segmentatie”, door RetailVista automatisch in segmenten  verdeeld. Dit wordt dagelijks berekend zodat klanten vanzelf op en neer gaan in de segmenten. Met de juiste marketing- en promotiestrategie gaan de meeste klanten hopelijk omhoog in de richting van een “ideale klant”-segment. U hoeft dus zelf niets te doen om uw hele klantenbestand te segmenteren.

Onderstaand een voorbeeld van een segmentatie op basis van 9 segmenten:

Voorbeelden van klantsegmenten

Case: Ideale klant
Je beste klanten worden in de ideale klantcategorie geplaatst. Dit zijn trouwe shoppers die veel tijd en geld besteden in uw winkel.
Om jouw relatie met deze klanten nog verder te verbeteren kan je hen bijvoorbeeld een gepersonaliseerde kerstkaart sturen om hen te bedanken en fijne feestdagen te wensen.
Bovendien kan je ze vouchers geven of andere speciale promoties aanbieden.

Case: Nieuwkomers
Nieuwkomers zijn relatief nieuwe klanten die nog niet veel in jouw winkel zijn geweest.
Een goede marketingstrategie zou hen kunnen verleiden om nog eens langs te komen zodat je “top-of-mind” bent.

Case: Extra voordelen voor klanten
Je kan klanten ook laten zien wat ze moeten doen om een niveau te stijgen, zodat ze de extra voordelen van een hoger niveau kunnen ontvangen. Dit kan ertoe leiden dat klanten proberen hun score te verbeteren door vaker binnen te komen en genoeg uit te geven om naar het volgende niveau gaan om betere beloningen te ontvangen.
En als gevolg daarvan de omzet en klanttevredenheid voor jouw winkel te verhogen.

Interesse? Neem contact met ons op: telefoon +31 (0)527 249 900 of mail NedFox

Kijk hieronder naar het webinar “haal alles uit je klantenkaart met het RFM model” wat wij samen met onze parter Garden Connect, specialist in B2C marketingoplossingen, hebben gegeven.

Webinar RFM model

Breng uw bedrijf naar het volgende niveau! Winkelautomatisering met de kracht van:

Leveranciers Klanten Debiteuren 

Altijd en overal toegang tot gegevens voor betere zakelijke beslissingen. 

retailvista crm mail

Relatiebeheer

  • Leveranciers; Communiceer met leveranciers via e-mail of EDI (Electronic Data Interchange), importeer of breng snel wijzigingen aan in artikelinformatie door het inlezen en verwerken van leverancierslisjten via Excel
  • Klanten;  Mogelijkheden om via het loyaliteitsprogramma met klanten te communiceren
  • Debiteuren;  Factureren naar de klant, via e-mail pdf, hetzij als de verkoop plaatsvindt, hetzij in periodiek in bulk facturen.

Hoe RetailVista het u makkelijker maakt. 

De detailhandel is erg concurrerend. Wij zorgen dat u uw concurrentie twee stappen voor blijft.

Klanten – loyaliteit

Of u nu een bedrijf met één winkel of meerdere winkels hebt; met een NedFox-loyaliteitsprogramma kunt u het bezoekersaantal, de uitgaven en het behoud van klanten maximaliseren. Ons loyaliteitsprogramma op basis van punten kan op een plastic kaart zijn gebaseerd of digitaal op de smartphone van uw klant. Promoties en aanbiedingen kunnen specifiek zijn voor loyale klanten en zijn gebaseerd op eerdere koopgewoonten. Punten verdiend op productgroepen kunnen eenvoudig worden aangepast om grotere beloningen te bieden in uw rustigere periodes. Er kunnen kortingen worden gegeven aan verschillende groepen klanten. Hoveniers kunnen bijvoorbeeld 15% korting krijgen op planten, personeel kan 20% korting krijgen op het hele assortiment. Hoeveel soorten klanten of artikelen u ook heeft, u kunt er zeker van zijn dat we alle gewenste kortingsafspraken kunnen automatiseren.

Leveranciers

Met Electronic Data Interchange (EDI) kunt u bestellingen rechtstreeks naar het automatiseringssysteem van uw leveranciers verzenden en pakbonnen komen automatisch terug in RetailVista. Hierdoor kunt u sneller en nauwkeuriger  het bestel- en ontvangstproces beheren. Het kan ook worden gebruikt voor interfiliaal leveringen tussen uw vestigingen. 


“Ons bedrijf draait tadeloos met jullie software. De kassa’s draaien 100% en aan de kassa’s ook helemaal geen gedoe. En dat wil je ook niet”


“Nu het systeem er is, zijn we zo blij dat we voor RetailVista hebben gekozen!”


“Ik zou RetailVista ten zeerste aanbevelen als POS oplossing”


“We doen alles via RetailVista. Het past precies bij ons”

Debiteuren

Leveringen op rekening kunnen direct aan de kassa gefactureerd worden (baliefacturen) of periodiek verzameld worden waarna de factuur gegenereerd en als pdf naar de debiteur gemaild wordt. De pdf factuur wordt ook in RetailVista opgeslagen.

Via de boekhoudkoppeling module kan de factuur naar uw boekhoudapplicatie doorgezet worden.

Boekhoud koppeling

Bespaar tijd door uw kas- en factuurjournalen door te zetten naar uw boekhoud programma. Niet meer handmatig overkloppen van gegevens en daardoor fouten voorkomen.

Zie ook: Boekhoud koppeling

Zie ook: Facturering

Levering op rekening & Facturering

Werk sneller en voorkom fouten door de vastgelegde leveringen op rekening direct vanuit RetailVista te factureren.

Zie ook: Facturering

Zie ook: Boekhoud koppeling

Loyaliteit

Zet een loyaliteitsprogramma op om klanten aan u te binden.

Het loyaliteitsprogramma kunt u flexibel inzetten en met de optionele RFM module worden klanten dynamisch aan voorgedefinieerde klantgroepen toegewezen. En elke van deze groepen kunt u met specifieke doelgroepcommunicatie benaderen.
RFM model: Op basis van de criteria Recency/Recentheid, Frequency/Frequentie en Monetary/Geld besteed worden klanten dynamisch aan klantgroepen toegewezen. 

Zie ook: Kassa, paragraaf Loyaliteit

Promoties

Bespaar tijd door centraal uw promoties te beheren. 

Zie ook: Kassa, paragraaf Promoties

Meer weten? Neem contact met ons op

Het lezen van deze informatie geeft u een indruk van RetailVista en wat het u aan voordeel op kan leveren. Middels een korte remote demo kunt u beter bepalen of
RetailVista de beste oplossing voor uw organisatie is.

Vertel ons wat u wilt verbeteren en wij laten u zien hoe u dat kunt bereiken door RetailVista te gebruiken.

RetailVista wordt door meer dan 400 retailers gebruikt om zorgeloos hun winkels en webshops te exploiteren.

Overzicht alle functionaliteit

RetailVista biedt vele mogelijkheden. Bekijk hier de andere functionaliteit.

Vraag het onze gebruikers

Wie beter dan onze gebruikers kunnen u vertellen wat RetailVista voor u kan betekenen.

Demo Video

Bekijk onze korte (7 minuten) demo video (Engelstalig). We leiden u door enkele basisfuncties.